Användarinställningar i Momentum Energi

Här finns en beskrivning över de olika användarinställningarna du kan göra för din användare i Momentum Energi.

För att navigera till användarinställningar, klicka på kugghjulet och välj sedan användarinställningar. Användarinställningar

Användarinställningar

Under användarinställningar kan du se och redigera information som är specifik för användaren.

Användarinställningar

Användarinformation - Här visas information om användaren. Klicka på Redigera för att ändra användarinformation och språk. Lösenordet kan ändras genom att klicka på knappen Ändra lösenord. Lösenordet går inte att ändra om företagsinloggning används.

Generella anpassningar

Under generella anpassningar kan du anpassa hur systemet ska se ut och fungera när du loggar in, vilket hjälper dig att snabbt komma igång med rätt fokus.

Generella anpassningar

Under generella anpassningar kan du ställa in hur du vill att systemet ska se ut när du loggar in.

  1. Anpassa startsida, välj om du vill starta med Dashboard eller Översikt.

    • Dashboard: Välj detta om du vill ha en snabb eller djup och anpassad överblick över nyckeltal och grafer som ger en samlad bild av din verksamhet. Detta passar dig som fokuserar på analyser och trender.
    • Översikt: Välj detta om du vill börja med standardiserad uppföljning enligt best practise där all användningsdata inom fastigheter och byggnader finns tillgänglig på ett standardiserat sätt.
  2. Starta med favoriter. Här kan du välja om systemet ska starta med favoriter påslagna eller avstängda.

    • Favoriter påslagna ger dig direkt åtkomst till dina mest använda objekt eller rapporter, vilket sparar tid och effektiviserar din arbetsdag.
    • Favoriter avstängda passar om du vill börja med ett rent system utan förvalda objekt.
  3. Standardperiod, anpassa tidsperioden för analyser och rapporter.

    • Anpassa ditt system och din uppföljning. Ger dig möjlighet till ökad anpassning och fokus kring vilken tidsperiod du kommer in i systemet med, föregående år/innevarande år eller treårsperiod. För dig som vill anpassa din upplevelse ytterligare.

Startinställningar Objektsanalys - Översikt

Här kan du konfigurera hur data visas i översikten och i analyser för att passa dina arbetsbehov.

Inställningar Översikt

  1. Standardfiltrering, välj vilken typ av data som ska visas som standard i översikten.

    • Mediauppföljning: Perfekt för dig som vill spåra energiförbrukning eller vattenanvändning per media (t.ex. el, fjärrvärme eller vatten).
    • Användning: Passar dig som fokuserar på att analysera användningen över tid, oavsett media där systemet redovisar data enligt Värme, Kyla, Fastighetsenergi osv med tillgång till standardurval som specifik energi, köpt energi osv.
  2. Normaliserad förbrukning, ställ in om data som standard visas normaliserat till Normalår eller visas som Faktisk förbrukning.

    • Normalår: Använd detta för att jämföra energiförbrukning över olika år utan att påverkas av väderförhållanden. Passar vid långsiktiga trender och rapportering.
    • Faktisk Förbrukning: Visar exakt vad som förbrukats, vilket är idealiskt för att analysera faktiska resultat eller avvikelser.

Uppföljningsobjekt

Uppföljningsobjekt låter dig gruppera och analysera data baserat på olika nivåer.

Uppföljningsobjekt

  • Fastighet (standard) - Passar dig som inte har all mätning eller fördelning och ytuppgifter för alla byggnader. I bakgrunden summeras fastigheternas energianvändning och nyckeltal beräknas över fastigheternas data.
  • Byggnad - Välj detta om du vill analysera energidata på byggnadsnivå, till exempel enskilda fastigheter. Detta är användbart för dig som arbetar med mätning och uppföljning för att förbättra energieffektiviteten i specifika byggnader.

Standardnivå Dashboard, Standardarea och Imitera användare

Här kan du anpassa hur statistik och områden presenteras för att matcha din arbetsmetod.

Standard Inställningar

  1. Välj statistiknivå, den valda statistiknivån avgör hur detaljerat data presenteras vid inloggning.

    • Detaljerad nivå: Passar dig som vill arbeta på över specifikt redovisning av ex vis Fastigheter och vill använda många vyer för jämförelse som standard.
    • Koncern: Perfekt för att få en samlad bild av en hel portfölj eller ett större område och använder uppföljningen i dashboard.
  2. Välj beteende (låst eller anpassat).

    • Låst nivå: Använd detta om du vill att uppföljningsnivån alltid ska vara densamma, oavsett vilka objekt du väljer. Bra för konsekvent rapportering.
    • Anpassad nivå: Gör det möjligt för systemet att ändra statistiknivån baserat på det valda objektet. Passar om du ofta växlar mellan olika nivåer.
  3. Välj standardarea, den här inställningen påverkar nyckeltalsrapporter och hur data presenteras baserat på områden.

    • Välj Standardarea: Se till att rapporterna är anpassade till organisationens referensvärden för att säkerställa jämförbarhet och korrekt analys.
  4. Imitera användare, denna funktion kan användas av användare med behörighet för att använda Momentum Energi som en annan användare. När du imiterar en användare kommer du se samma information som den imiterade användaren gör när den är inloggad. När en användare imiteras visas en symbol bredvid kugghjulet längst upp till höger.För att sluta imitera och återgå till den ordinarie användaren klickar du på symbolen för imitera.

    Imiterar användare

Support for search


Link to the source