Larm

Larmfunktionen hjälper till att upptäcka avvikelser i din data. Den varnar dig automatiskt vid uteblivna avläsningar, onormalt hög förbrukning samt vid misstänkt läckage. Genom att fånga upp avvikelser i tid kan risken för kostsamma problem minskas och en effektiv energianvändning säkerställas. Larm kan i dagsläget aktiveras och hanteras på fastighets- och anläggningsnivå.

Larmtyper

Larmfunktionen analyserar insamlad mätdata för att identifiera avvikelser mot fördefinierade gränsvärden och mönster. Systemet hanterar tre olika typer av larm, förbrukningslarm, avläsningslarm och läckagelarm. För att aktivera larm för en larmtyp konfigurerar du en eller flera larmregler. En larmregel innehåller olika villkor och gränsvärden för hur data ska kontrolleras och hur larmet ska visas. Nedan beskrivs hur respektive larmtyp fungerar.

Förbrukningslarm

Syftet med förbrukningslarm är att hitta onormalt hög förbrukning på fastigheter och anläggningar. För att avgöra om det är en onormalt hög förbrukning jämförs förbrukningen mot en referensperiod på samma objekt.

När förbrukningen ändras på ett objekt som har ett aktivt förbrukningslarm kontrolleras förbrukningen. Systemet kontrollerar den nya förbrukningen och jämför mot den genomsnittliga förbrukningen för den valda referensperioden och vi får en procentdiff. Om procentdiffen är större eller lika med gränsvärdet och förbrukningen är större eller lika med det absoluta värdet så skapas en larmhändelse.

Avläsningslarm

Syftet med avläsningslarm är att upptäcka om avläsningar saknas för mätare inom en viss kontrollperiod. Avläsningslarm bevakar mätarnas avläsningsstatus baserat på det inställda avläsningsintervallet på mätaren. I de fall där avläsningar saknas inom larmregelns kontrollperiod skapas en larmhändelse.

Förbrukningsmätare larmar när avläsning saknas för kontrolldagen, mätarställningsmätare larmar när kontrolldatumet är senare än senaste avläsningsdatum. Kontroll körs en gång om dagen, tidigast kl. 06.30. För månadsavläsningar finns möjlighet att konfigurera vilken dag i månaden kontrollen ska genomföras.

Systemet kontrollerar automatiskt nya mätvärden med jämna mellanrum under dagen. Om ett avläsningslarm tidigare har skapats på grund av saknade mätvärden, och dessa mätvärden nu har kommit in, kommer larmet att kvitteras automatiskt.

Läckagelarm

Läckagelarm övervakar automatiskt vattenförbrukningen i byggnaden och reagerar vid misstänkt läckage. För mätare med timavläsning och mediatyp vatten beräknas en larmgräns baserat på den lägsta timförbrukningen under den senaste månaden. Gränsvärdet för läckagelarm sätts när det aktiveras för mätaren och uppdateras inte kontinuerligt.

Som standard analyseras förbrukningen från kl. 00:00 igår och tre dygn bakåt i tiden. Om mätaren saknar timvärden från den senaste månaden aktiveras inget läckagelarm för den mätaren.

Larmnivåer

Det finns tre olika typer av larmnivåer i Momentum Energi. Det är priolarm, larm och notislarm. Larmnivåerna kan manuellt ställas in för förbrukningslarm och avläsningslarm. Läckagelarm är alltid ett priolarm.

Priolarm

Priolarm är den högsta och allvarligaste nivån av larm. Om det skapas en larmhändelse som har priolarm satt som larmnivå kommer det skapas en notis i notifikationslistan om det, du ser larmet i "Karusellen" högst upp i notifikationslistan. Raden markeras med en röd bakgrund för att uppmärksamma dig på att det finns en ny larmhändelse med larmnivå priolarm. För att kvittera ett priolarm krävs det att du lämnar en kommentar i samband med kvitteringen. Genomgående i Momentum Energi markeras priolarm med en röd triangel.

AdminPanel6

AdminPanel3

Larm

Larmnivån skapar en notis i notifikationslistan och vill du kvittera ett larm med larmnivå "Larm" behöver du aktivt klicka på kvittera för vald larmhändelse. Denna nivå indikeras genom en gul triangel i Momentum Energi.

AdminPanel4

Notislarm

Notislarm är den lägsta larmnivån. Notislarm kvitteras automatiskt när du klickar in på larmhändelsen och öppnar detaljvyn. Denna nivå indikeras genom en blå triangel i systemet.

AdminPanel5

E-postutskick till larmmottagare

För alla priolarm som ej är kvitterade skickas det en sammanställning via e-post till respektive larmmottagare. E-postfunktionen körs endast veckodagar mellan kl 7-17. Avläsningslarm skickas varje måndag, övriga larmtyper kan skickas varje vardag max en gång om dagen.

Notifikationslista Larm

Notifikationslista

Notifikationslistan har en central roll i larmfunktionen. Det är från notifikationslistan som du troligtvis först kommer identifiera och navigera dig till en ny larmhändelse. Du hittar notifikationslistan uppe i höger hörn bredvid användarinställningar och hjälp. Om klockan är gul och visar en siffra betyder det att det finns okvitterade larmhändelser att hantera. Finns inga okvitterade larm kommer klockan att vara vit. Notifikationslistan uppdateras var 10:e minut eller när du klickar på klockan. En röd prick på ikonen för larmnivån indikerar att ingen har läst/öppnat larmet.

Klicka på klockan för att öppna notifikationslistan.

NotifikationslistaExpanderad

  1. Överst i notifikationslistan ser vi en "Karusell". "Karusellen" visar en summering av okvitterade priolarm. Du kan bläddra mellan olika larmtyperna genom att klicka på nästa och föregående. För att exempelvis se alla Läckagelarm klickar du på "Visa alla läckagelarm", du navigeras då till vyn för "Mina larm". Datumet representerar den senaste larmhändelsen för respektive larmtyp.

  2. Fliken Larm listar alla okvitterade läckagelarm och förbrukningslarm. Listan sorteras efter larmnivå där priolarm sorteras först följt av senaste larmhändelsen.

  3. Fliken Avläsningslarm listar alla okvitterade avläsningslarm. Listan sorteras efter larmnivå där priolarm sorteras först följt av senast aktiverat larm.

  4. Sammanfattning av okvitterad larmhändelse. Varje rad i listan visar vilken larmnivå larmet har, vilken larmtyp det är som har larmat (läckagelarm, förbrukningslarm eller avläsningslarm) och vart larmet har inträffat. Du kan klicka på namnet på fastigheten för att ta dig till berört objekt, nytt fönster öppnas. Vi kan se datum och tid för när larmhändelsen skett.

  5. Klicka på visa Larmhändelse för att komma till vyn "Larmdetaljer" för den specifika larmhändelsen, där kan du kvittera och hantera larmhändelsen.

  6. Välj visa alla larm för att komma till vyn "Mina larm" där alla larm listas.

Mina Larm

Vyn "Mina Larm" visar alla larm som du bevakar, både nya okvitterade larmhändelser och kvitterade larmhändelser. Du får en snabb överblick över dina larm via sammanställningskorten för varje larmtyp. Det finns möjlighet att filtrera listan på larmnivå, fastighet och datum. Listan över larm sorteras på prionivå där högst prio kommer först, har larmen samma prionivå sorteras larmen efter senaste aktiveringsdatum.

MinaLarm

Under Mina larm kan du välja att kvittera samtliga förbruknings- och läckagelarm inom fastigheten. Du gör det genom att klicka på de tre punkterna längst till höger på respektive rad. För att kvittera samtliga larmhändelser under en fastighet samtidigt krävs en kommentar i samband med kvitteringen.

MinaLarm

Alla objekt med aktiva larmhändelser inom en fastighet grupperas under fastigheten. Genom att klicka på raden för fastigheten expanderas listan och underliggande objekt till fastigheten visas. Klicka på de tre prickarna längst till höger på raden för respektive objekt för att visa larm, kommentera eller kvittera larmet direkt från listan. Beroende på vilken larmnivå larmet har krävs det en kommentar i samband med kvitteringen, alternativt att det är frivilligt att kommentera i samband med kvittering. Visa larm tar dig till vyn "Larmdetaljer" där du får en fördjupad översikt över larmhändelsen.

MinaLarm

För att se kvitterade larm byter du flik högst upp från "Nya larm" till "Kvitterade". Här ser du alla dina kvitterade larm sorterade efter senaste kvitteringsdatum, kvitterade larm visar larmhändelser med kvitteringsdatum max ett år bakåt i tiden. Du kan även här expandera raden för fastigheten och se alla underliggande objekt med kvitterade larm. Det är möjligt att från denna vy gå direkt till larmet via "Visa larm", du ser då den senaste kvitterade larmhändelsen i vyn "Larmdetaljer". Du kan kommentera larmet direkt från listan.

Larmdetaljer

MinaLarm

Vyn Larmdetaljer ger en fördjupad översikt av varje specifik larmhändelse. Du når vyn för larmdetaljer från flera platser i systemet - Notifikationslistan, Mina larm och Objektsvyn. En sammanställning av vilken larmtyp, larmnivå och vilket objekt larmet är kopplat till visas. Det är möjligt att gå till vyn Mina larm från larmdetaljer via "Gå till mina larm". Övrig information i vyn är specifik för de olika larmtyperna. För larm där vi kan se dygns- och timvärden indikeras helgdagar med en orange färg och den blå/gröna färgen representerar vardagar i diagrammet. Helgdagar i larmfunktionen gäller lördag och söndag, inte övriga röda dagar.

MinaLarm

Om det saknas avläsningsdata kommer detta indikeras genom en gul ikon. Detta för att skilja på en nollavläsning och att data ej blivit inläst.

Larmdetaljer Läckagelarm

MinaLarm

  1. Du kan välja att kvittera alla larmhändelser direkt via "Kvittera alla" eller välja "Kvittera" för att endast kvittera den markerade larmhändelsen. Du kan lägga till en kommentar till larmhändelsen via knappen "Kommentar".

  2. Datum indikerar när markerad Larmhändelse är skapad.

  3. Den gröna rutan sammanfattar läckagelarm med en informationstext samt visar vilken larmperiod du tittar på. Larmperioden är från kl. 00:00 igår och tre dygn bakåt i tiden från det datum som larmhändelsen är skapad.

  4. Aktuell markerad larmhändelse. Larmperioden markeras med den röda linjen.

  5. Sammanfattning av den markerade larmhändelsen. Datum, tid och utfall för den stapel som du står på med markören. Du ser vilken larmgräns du har samt att förbrukningen överskrider gränsvärdet i detta fall. I sammanfattningen ser du den senaste kommentaren eller kvitteringen.

  6. Den svarta linjen markerar vart larmgränsen går. Orange färg på staplarna betyder helg och blå/grön färg betyder att det är vardag. Helgdagar i larmfunktionen gäller lördag och söndag, inte övriga röda dagar.

  7. Du kan se hur många larmhändelser som finns på valt objekt samt vilken av larmhändelserna du står på.

  8. Längst ned i vyn listas alla kommentarer samt kvitteringar som är gjorda på larmhändelsen. Senast kommentar eller kvittering överst i listan.

  9. Föregående larmhändelse. Den ljusrosa färgen indikerar att du inte har markerat larmhändelsen samt att larmhändelsen är okvitterad.

Larmdetaljer Förbrukningslarm

MinaLarm

  1. Du kan välja att kvittera alla larmhändelser direkt via "Kvittera alla" eller välja "Kvittera" för att endast kvittera den markerade larmhändelsen. Du kan lägga till en kommentar till larmhändelsen via knappen "Kommentar". När knapparna är grå och inaktiva betyder det att larmhändelsen redan är kvitterad.

  2. Den gröna rutan sammanfattar förbrukningslarmet. Du ser vilken förbrukning dygnet hade när markerad larmhändelse inträffade samt ett medelvärde av de 10 tidigare vardagarna (i detta exempel). Du ser hur stor avvikelsen är i procent samt vilken larm- och förbrukningsgräns som är satt för larmregeln. Förbrukningsdatum visar vilket datum förbrukningen avser.

  3. Markerad larmhändelse. Den mörkgrå färgen indikerar att larmet är markerat och kvitterat.

  4. Sammanfattning av den markerade larmhändelsen. Datum, medelvärde av 10 tidigare vardagar (i detta exempel) och utfall för den stapel som du står på med markören. I sammanfattningen ser du den senaste kommentaren eller kvitteringen.

  5. Den gröna färgmarkeringen bakom staplarna visar jämförelseperioden för larmhändelsen, medelvärdet av de 10 tidigare vardagarna i detta exempel.

  6. Du kan se hur många larmhändelser som finns på valt objekt samt vilken av larmhändelserna du står på.

  7. Längst ned i vyn listas alla kommentarer samt kvitteringar som är gjorda på larmhändelsen. Senast kommentar eller kvittering överst i listan.

  8. Föregående larmhändelse. Den ljusgrå färgen indikerar att du inte har markerat larmhändelsen samt att larmhändelsen är kvitterad.

Larmdetaljer Avläsningslarm

MinaLarm

  1. Ett avläsningslarm kan endast kvitteras genom att den saknade avläsningen registreras i systemet, därför finns inga knappar för kvittering. Du kan välja att kommentera larmhändelsen.

  2. Den gröna rutan sammanfattar avläsningslarmet. Du kan se att det förväntas 12 avläsningar detta år och att 0 avläsningar inkommit. Du kan se vem som är ansvarig för larmet samt vilken månad som har larmat för saknad förbrukning.

  3. Det saknas staplar på grund av att det inte finns några avläsningar på objektet. Tidigare månader har inte larmat på grund av att det inte finns någon aktiv larmregel för den perioden.

  4. Markerad larmhändelse. Larmhändelsen är mörkröd vilket indikerar att larmhändelsen är okvitterad och markerad. Vi ser en sammanfattning av larmet i den vita rutan. Avläsning saknas samt den senaste kommentaren på larmhändelsen.

  5. Längst ned i vyn listas alla kommentarer samt kvitteringar som är gjorda på larmhändelsen. Senast kommentar eller kvittering överst i listan.

Objektsvy Larm

Under menyvalet Objektsanalys finns det en flik för Larm till respektive objekt. Objektsvyn för Larm ger användaren en översikt över alla larm som är kopplade till det valda objektet, både nya okvitterade larm och kvitterade larm. I objektsvyn kan du även justera larminställningar för det valda objektet samt välja om du vill bevaka larm för valt objekt eller inte.

Objektsvy Larm

För att hitta till Objektsvyn för larm väljer du Objektsanalys i menyn till vänster, markerar valt objekt i fastighetsstrukturen, klickar på fliken Larm. Siffran som syns vid Larm-fliken visar hur många okvitterade larmhändelser som finns på objektet (det kan även vara larm som du inte bevakar och därför inte ser i gränssnittet men som finns på objektet).

Objektsvy Larm för Fastighet, Anläggning och Mätare

Om du valt en fastighet, anläggning eller mätare i fastighetsstrukturen och väljer att gå till objektsvyn för Larm kommer du ha möjlighet att göra specifika Larminställningar och skapa bevakningar på objekt. För att ha möjlighet att göra specifika larminställningar krävs en speciell behörighet, se behörigheter larm för mer information.

Objektsvy Larm

  1. En fastighet, anläggning eller mätare är vald i fastighetsstrukturen. I exemplet på bilden är en fastighet vald.

  2. Under objektsanalys klickar du på larmfliken för att komma till objektsvyn för larm på objektet.

  3. När du står på fastighetsnivå eller lägre kommer resultatet i tabellen att grupperas per larmobjekt, du ser direkt varje larmobjekt och kan klicka dig vidare in till Larmdetaljer för att se respektive larmhändelse. Står du på en mätare visas alla larmhändelser utan gruppering. I övrigt påminner objektsvyn mycket om vyn för Mina Larm.

  4. Siffran visar hur många larmmottagare som finns på larmet. Om du ställer markören på siffran får du upp en informationstext med vilka användare som är larmmottagare.

  5. "Visa endast mina larm" är en inställning som gör det möjligt att se alla larm kopplade till valt objekt, inte bara de larm som du själv bevakar. Om inställningen är påslagen ser du endast dina egna larm som du har bevakning på. Är den av ser du alla larm även de du inte bevakar. För att se och använda inställningen "Visa endast mina larm" behöver du ha en speciell behörighet på din användare, se behörigheter larm för mer information.

  6. Om du valt att slå av inställningen "Visa endast mina larm" kan det dyka upp objekt i listan som har denna ikon. Det betyder att det är ett larm som du inte bevakar.

  7. Välj larminställningar om du vill justera larminställningarna för en larmregel specifikt kopplat till det valda objektet. Siffran som visas vid Larminställningar visar hur många larmregler som är aktiva. En larmregel kan ha standardinställningar eller anpassade inställningar. Om du väljer att göra en ändring under larminställningar i objektsvyn för ett objekt kommer larmregeln få anpassade inställningar. Läs mer om hur larminställningar fungerar under avsnittet för Larminställningar.

  8. Om du klickar på Mina Larmbevakningar får du upp en pop-up ruta där du kan välja vilka typer av larm som du vill bevaka som är kopplade till valt objekt. Väljer du att bevaka alla larm för en viss larmtyp kommer du att få notiser och se om det sker en larmhändelse kopplat till larmet på objektet. Väljer du inga larm kommer du inte få notiser eller se larm för den larmtypen på valt objekt.

Objektsvy Larm för Organisationsobjekt

Om du valt ett organisationsobjekt i fastighetsstrukturen och väljer att gå till objektsvyn för Larm visas en lista över underliggande fastigheter med larm. Denna vy är väldigt lik vyn för "Mina Larm" och fungerar på samma sätt. I objektsvyn tillkommer vissa inställningar och information, se nedan.

Objektsvy Larm

  1. Ett organisationsobjekt är valt i fastighetsstrukturen, i detta exempel ett område.

  2. "Visa endast mina larm" är en inställning som gör det möjligt att se alla larm kopplade till valt objekt, inte bara de larm som du själv bevakar. Om inställningen är påslagen ser du endast dina egna larm som du har bevakning på. Är den av ser du alla larm, även de du inte bevakar. För att se och använda inställningen "Visa endast mina larm" behöver du ha en speciell behörighet på din användare, se behörigheter larm för mer information.

  3. Om du valt att slå av inställningen "Visa endast mina larm" kan det dyka upp objekt i listan som har denna ikon. Det betyder att det är ett larm som du inte bevakar.

  4. Siffran visar hur många larmmottagare som finns på larmet. Om du ställer markören på siffran får du upp en informationstext med vilka användare som är larmmottagare.

Objektsvy Larm för övriga objekt i fastighetsstrukturen

Om du har markerat ett objekt under fastighetsnivå som inte är en anläggning eller mätare, kommer du att få en lista med objekt som har okvitterade eller kvitterade larm kopplade. Här grupperas inte resultatet utan du ser direkt varje larm och kan klicka dig vidare in till Larmdetaljer för respektive larm.

Objektsvy Larm

Larminställningar

Att justera Larmgränser och inställningar för larm kan göras i adminpanelen eller via objektsvyn för larm. I adminpanelen kan du välja "Justera larmgränser" och under objektsvyn väljer du "Larminställningar", du får då upp samma fönster med möjliga larminställningar att konfigurera. I adminpanelen ändrar du standardinställningarna för vald larmregel. I objektsvyn Larm ändrar du endast inställningar för vald larmregel på valt objekt. Objektet får anpassade larminställningar och frångår standard.

Larminställningar Förbrukningslarm Fastighet och Anläggning

Objektsvy Larm

  1. Välj om du vill ställa in larmregler för Månads- eller Dygnslarm. Vyn ser lika ut för både månad och dygn.

  2. Ställ in vilken larmregel det är du vill justera larminställningar för i dropdown menyn.

  3. Har larmregeln ett kugghjul har larmregeln standardinställningar. Är du i objektsvyn Larm på ett objekt och justerar någon inställning för larmregeln kommer kugghjulet att försvinna när du sparar och larmregeln har då anpassade inställningar som frångår standard. Gör du justeringar i larminställningar från adminpanelen ändrar du på standardinställningen för den larmregeln.

  4. Tidsintervall, bestämmer vilken referensperiod förbrukningen ska jämföras mot. Det finns tre olika alternativ att välja på, två för månad och en för dygn.
    Föregående år - referensperioden som förbrukningen jämför mot blir samma månad under föregående år. Här kan du inte välja antal utan det är föregående år som gäller. Exempelvis februari 2025 kontrolleras då mot en referensperiod som är februari 2024.
    Föregående månad - referensperioden som förbrukningen jämförs mot blir medelvärdet av x antal månader. Du väljer hur många månader medelvärdet ska beräknas på. Exempelvis om du väljer 3 månader och det är Maj 2025, jämförs det då mot medelvärdet av de 3 senaste månaderna (februari, mars, april).
    Dygn med separation av helgdagar - Referensperioden som förbrukningen jämförs mot blir medelvärdet av x antal dagar. Du väljer hur många dagar medelvärdet ska beräknas på. Exempelvis om du väljer 10 dagar jämförs förbrukningen mot medelvärdet av 10 tidigare vardagar om förbrukningen ligger på en vardag och 10 tidigare helgdagar om förbrukningen ligger på en helgdag.

  5. Ange vilka larmnivåer som ska vara aktiva på larmregeln genom checkboxarna. Allvarlighetsgraden på larmnivåerna styr hur larmet ska visas/skickas till mottagaren. Notislarm (automatisk kvittering när larmdetaljerna visas i gränssnittet), Larm (användarkvittering via gränssnittet) och Priolarm (användarkvittering, e-post). Oavsett larmnivå kommer larmet alltid att synas i gränssnittet om det är aktiverat. Larmhändelsens larmnivå sätts till den högsta uppnådda nivån bland gränsvärdena för förbrukningens månad.

  6. Ange vilket procentuellt gränsvärde som ska gälla per månad och larmnivå. Den ökning av förbrukning i procent som är tillåten jämfört mot referensperioden. Det går också att sätta ett faktiskt gränsvärde som tillägg till procentgränsen. Om förbrukningen understiger den gränsen skapas aldrig ett larm, oavsett hur stor den procentuella ökningen eventuellt är.

  7. Ange faktiskt gränsvärde som ska gälla per månad och larmnivå. Faktiskt gränsvärde är ett tillägg till det procentuella gränsvärdet. Om förbrukningen understiger det faktiska gränsvärdet skapas aldrig ett larm, oavsett hur stor den procentuella ökningen eventuellt är.

  8. Klicka på pilen för att automatiskt fylla resterande fält med samma värde.

  9. Klicka på spara när du är klar och vill spara de nya larminställningarna.

anläggningsnivå fungerar larminställningarna på samma sätt som för fastigheter. Här finns dock alltid endast en larmregel per period (dygn eller månad) att justera.

Larminställningar Avläsningslarm Mätare

Objektsvy Larm

Larminställningar för avläsningslarm finns under objektsvyn för larm på en mätare. Välj att aktivera/inaktivera larmet. Väljer du att ha larmet aktivt kan du välja vilken larmnivå du önskar.

Larminställningar Läckagelarm Mätare

Objektsvy Larm

Larminställningar för läckagelarm finns under objektsvyn för larm på en mätare. Välj att aktivera/inaktivera larmet. Ett läckagelarm har alltid larmnivå prio. Du får välja vilket gränsvärde du vill sätta till den anpassade larmregeln. I exemplet ovan kan vi se att det finns både avläsningslarm och läckagelarm på vald mätare. Larminställningarna hamnar då i samma vy.

Konfiguration av Larm

För att aktivera ett larm för en larmtyp ska en larmregel kopplas och konfigureras. Larmregler finns förkonfigurerade med uppsatta standardnivåer och värden för att snabbt komma igång med larm. Det finns även möjlighet att själv sätta sin prägel på en larmregel. Larmregler kan vara generella för en viss larmtyp men du kan även konfigurera specifika larmregler för ett objekt om så önskas.

För att konfigurera och aktivera larm på systemnivå används adminpanelen i Momentum Energi. Adminpanelen nås via menyvalet "Admin" i det vänstra navigeringsfältet. När du klickar på detta val öppnas adminpanelen med standardvyn "Larminställningar".

I adminpanelen kan förbruknings-, avläsnings- och läckagelarm hanteras på en mer övergripande nivå. Det är möjligt att aktivera larm globalt i systemet samt ange gränsvärden som gäller systemomfattande. För varje larmtyp kan ett specifikt organisationsområde väljas för att aktivera larm över specifika delar över systemet.

Behörighet konfiguration av larm

För att få åtkomst till och administrera larminställningar krävs behörigheten "Administration Larm", den styr åtkomst till Larminställningar på systemnivå (via adminpanelen) och Larminställningar på objektsnivå (via Larm på ett specifikt objekt). Behörigheten styr även om användaren kan se alla larm eller bara sina egna larm. Saknar användaren denna behörighet kommer inställningar och menyer inte att vara synliga i gränssnittet.

AdminPanel

AdminPanel2

Konfiguration förbrukningslarm

För att hitta onormalt hög förbrukning på fastigheter och anläggningar jämförs förbrukningen mot en referensperiod på samma objekt. För att aktivera ett förbrukningslarm behöver en larmregel kopplas. I adminpanelen och under larminställningar kan du välja att aktivera förbrukningslarm för en större mängd fastigheter eller anläggningar.

Standardlarmregler förbrukningslarm

I systemet finns standardlarmregler. Varje larmregel finns för månads- och dygnsjämförelse. Varje larmregel har gränsvärden för alla tre olika typer av allvarlighetsgrader (notis, larm och priolarm).

För fastigheter finns standardregler uppsatta för värme, kyla, fastighetsenergi, specifik energi och vatten/varmvatten. En fastighet kan kopplas mot flera larmregler för att bevaka olika typer av förbrukning och under olika tidsintervall.

För anläggningar finns det en larmregel per användningstyp, en för mediatyp vatten och en regel för allmän förbrukning (ej energi). En anläggning kan bara kopplas mot en dygnsregel och en månadsregel. Den larmregel som passar anläggningen bäst kommer föreslås av systemet, har exempelvis anläggningen mediatyp vatten kommer larmregeln för vatten kopplas som standard.

Justera larmgränser

I adminpanelen kan du justera larmgränserna för varje larmregel. När du justerar larmgränserna från adminpanelen är det för de objekt som har standardlarmregel aktiverad. Har det skett en manuell justering av en larmregel på objektsnivå kommer dessa inte att påverkas av de ändringar du gör i adminpanelen.

Aktivera förbrukningslarm på fastigheter

AdminPanelForbrukningslarm

  1. Välj Förbrukningslarm och Fastighet i adminpanelen.

  2. Ange vilka användningstyper som ska kontrolleras för larm på fastigheterna. Valet styr vilka larmregler som kommer vara möjliga att administrera på objektsnivå i Momentum Energi. Ange frekvens, om det ska vara månad, dygn eller både månad och dygn. Valen du gör här påverkar alla fastigheter som har aktiva förbrukningslarm och det påverkar vilka val som är möjliga att göra vid installation eller uppdatering av nya förbrukningslarm. Om du väljer att inaktivera både månad och dygn kommer alla förbrukningslarm på fastigheter att inaktiveras.

  3. Välj i dropdown på vilken nivå i systemet du vill installera eller uppdatera larm.

  4. Alla organisationsområden som finns under vald nivå visas i tabellen. Du kan filtrera på organisationsområde.

  5. Antal fastigheter som kontrolleras visar hur många fastigheter som redan har larm som är kopplade till fastigheten och är aktiva.

  6. Antal fastigheter som inte kontrolleras visar hur många fastigheter som inte har något larm kopplat till sig.

  7. Aktivera larminställningar, här klickar du på "Välj organisationsområde" för det område du vill installera eller uppdatera förbrukningslarm för.

  8. Under justera larmgränser kan du justera vilka larmgränser som ska gälla för respektive larmregel som är uppsatt mot användningstyperna. Mer information om hur du gör detta hittar du här.

  9. Här visas när larmgränserna senast blev justerade och av vilken användare.

När du valt vilket organisationsområde du vill installera eller uppdatera larm för klickar du på den raden. Ett pop-up fönster visas där du får välja vilka fastigheter du vill aktivera larmregler på.

AdminPanelForbrukningslarm2

  1. Klicka i checkboxarna för att välja fastighet. Vill du markera alla fastigheter bockar du i rutan bredvid "Fastighet" högst upp.

  2. Du kan välja att filtrera listan utifrån fastigheternas namn genom att klicka på filtreringsikonen.

  3. Längst ned i höger hörn visas hur många fastigheter som finns i listan. Den siffran symboliserar alla fastigheter i listan, inte endast valda.

  4. Om du ställer markören över siffran under kolumnen larmmottagare får du upp en beskrivande text som visar vilka larmmottagare som är valda på objektet. Står det 0 här betyder det att det inte finns några installerade larm sedan tidigare på fastigheten.

  5. Via soptunnan kan du ta bort aktiva larmregler på fastigheten, till exempel om du inte vill att det ska larma mer eller om du vill skapa nya larmregler på fastigheten.

  6. "Visa endast fastigheter utan aktiverade larmregler" betyder att du kan välja om du bara vill se fastigheter som inte har några larm aktiverade eller om du vill se alla fastigheter oavsett redan aktiva larm eller inte.

  7. Knappen för att ta sig vidare till val av Larmregler och Larmmottagare "Gå vidare med x fastigheter" visar det antal fastigheter du har markerat i listan.

När du valt vilka fastigheter du vill installera eller uppdatera larm för kommer du till nästa vy där val av vilka larmregler och larmmottagare som ska kopplas till valda fastigheter genomförs.

AdminPanelForbrukningslarm3

  1. Välj vilka larmregler som ska vara aktiva för valda fastigheter. Dygn är inte valbart i denna vy på grund av att dygn är inaktiverat för fastigheter i just detta exempel. Vill du aktivera dygn behöver du avbryta och aktivera dygn för önskad användningstyp i den första vyn med de övergripande inställningarna för fastigheter.

  2. Lägg till larmmottagare. Här väljer du vilka användare som ska vara mottagare för larmet/larmen. Det är valfritt att välja mottagare eller inte. Du kan endast lägga till personer som har en användare i Momentum Energi.

  3. Automatiska larmmottagare, funktionen väljer automatiskt larmmottagare baserat på den "Avläsare" som angetts på vald fastighet. Är en användare satt som avläsare på vald fastighet kommer användaren automatiskt bli mottagare för larmet om funktionen är "På". Är funktionen "Av" kommer avläsaren inte bli mottagare för larmet på vald fastighet.

  4. Klicka på nästa för att "Kontrollera och aktivera".

Nu har du kommit till det sista steget som handlar om att kontrollera dina val innan du väljer att spara inställningarna.

AdminPanelForbrukningslarm4

  1. Aktiva larmregler visas genom ett värde i formatet 8->10, vilket indikerar att två nya larmregler kommer att aktiveras utöver de 8 som redan var aktiva. Existerande inställningar påverkas inte och tas inte bort från redan aktiva larmregler.

  2. Larmmottagare visar hur många larmmottagare som kommer läggas till på larmet/larmen för fastigheten.

  3. Automatiska larmmottagare visas som inaktiv eller aktiv. Är den aktiv kommer användaren som är satt som avläsare på fastigheten/fastigheterna bli mottagare på larmet/larmen.

  4. Klicka på "Spara inställningar för x fastigheter" om allt stämmer och du vill aktivera larm för de fastigheter du valt.

När inställningarna är sparade stängs pop-up rutan och tabellen över organisationsområden uppdateras direkt med nya siffror över hur många fastigheter som kontrolleras.

Aktivera förbrukningslarm på anläggningar

På anläggningsnivå är det inte möjligt att aktivera eller inaktivera enskilda larmregler. Aktivering sker baserat på periodtyp, dygns- eller månadsbaserade larm. Om ingen av dessa är aktiverade på systemnivå är det inte möjligt att välja ett organisationsområde och dialogen kan inte öppnas.

AdminPanelForbrukningslarm5

  1. Välj Förbrukningslarm och Anläggning i adminpanelen.

  2. Ange frekvens, om det ska vara månad, dygn eller både månad och dygn. Valen du gör här påverkar alla anläggningar som har aktiva larm och det påverkar vilka val som är möjliga att göra vid installation eller uppdatering av nya larm. Om du väljer att inaktivera både månad och dygn kommer alla larm på anläggningar att inaktiveras.

  3. Välj i dropdown på vilken nivå i systemet du vill installera eller uppdatera förbrukningslarm.

  4. Alla organisationsområden som finns under vald nivå visas i tabellen. Du kan filtrera på organisationsområde.

  5. Antal anläggningar som kontrolleras visar hur många anläggningar som redan har aktiva larm kopplade till sig.

  6. Antal anläggningar som inte kontrolleras visar hur många anläggningar som inte har något larm kopplat till sig.

  7. Aktivera larminställningar, här klickar du på "Välj organisationsområde" för det område du vill installera eller uppdatera förbrukningslarm för.

  8. Under justera larmgränser kan du justera vilka larmgränser som ska gälla för respektive larmregel som är uppsatt mot användningstyperna. Mer information om hur du gör detta hittar du här.

När du valt vilket organisationsområde du vill installera eller uppdatera larm för klickar du på den raden. Ett pop-up fönster visas där du får välja vilken kategori och vilka användningstyper du vill aktivera på anläggningarna.

AdminPanelForbrukningslarm6

  1. Välj vilken kategori du vill aktivera larm för. Utifrån vald kategori listas kopplade användningstyper. Det går endast att välja en kategori åt gången.

  2. Välj vilken/vilka användningstyper du vill aktivera larmregler på.

  3. Mediaklass visar vilken mediaklass som användningstypen är kopplad till.

  4. Anläggningar visar hur många anläggningar som redan är aktiva och hur många det finns för respektive användningstyp. Exempelvis 0/1 betyder att 0 anläggningar är aktiva av 1.

  5. Undermätare visar hur många undermätare som redan är aktiva och hur många det finns för respektive användningstyp. Exempelvis 0/1 betyder att 0 underanläggningar är aktiva av 1.

  6. Fristående visar hur många fristående undermätare som redan är aktiva och hur många det finns för respektive användningstyp. Exempelvis 0/1 betyder att 0 fristående undermätare är aktiva av 1.

  7. Larmregel visar vilken larmregel som är kopplad till användningstypen. För varje användningstyp hämtas som standard en förvald larmregel som anses vara mest anpassad för användningstypen. Denna kan redigeras genom att klicka på larmregeln. Om du väljer att ändra larmregel och det redan finns anläggningar som har denna larmregel aktiverad kommer dessa anläggningar att uppdateras med den nya larmregeln när du slutför konfigurationen.

  8. Via soptunnan kan du ta bort aktiva larmregler på anläggningarna för den användningstypen, till exempel om du inte vill att det ska larma mer eller om du vill skapa nya larmregler på anläggningarna.

  9. Klicka på nästa för att komma vidare till "Larmregler och Larmmottagare".

När du kommer till steg två får du välja vilka anläggningstyper som ska aktiveras, avläsningsintervall och larmmottagare.

AdminPanelForbrukningslarm7

  1. Välj vilka anläggningstyper som larmregeln/larmreglerna ska aktiveras för.

  2. Om du väljer att ha automatiska avläsningsintervall "På" kommer det avläsningsintervall som mätaren är inställd på (du ser under basuppgifter på mätaren vilket avläsningsintervall som är inställt) gälla som larmfrekvens på anläggningen. Om funktionen är "Av" kommer alltid avläsningsintervall månad tillämpas.

  3. Larmmottagare visar hur många larmmottagare som kommer läggas till på larmet/larmen för fastigheten.

  4. Automatiska larmmottagare visas som inaktiv eller aktiv. Är den aktiv kommer användaren som är satt som avläsare på anläggningen bli mottagare på larmet/larmen.

  5. Klicka på "Nästa" för att komma vidare till sista steget i konfigurationen.

Sista steget är "Kontrollera och aktivera", här får du kontrollera att dina val stämmer innan du slutligen väljer att Spara inställningar för x antal användningstyper och aktivera larmen på valda anläggningar.

AdminPanelForbrukningslarm8

  1. En sammanställning av valda inställningar visas. Dygnskontroll är aktivt om du valt i tidigare steg att ha "Automatiska avläsningsintervall" på, antal larmmottagare samt om "Automatiska Larmmottagare" är aktivt.

  2. Valda användningstyper listas i tabellen för att ge en tydlig överblick.

  3. Kopplad mediaklass till användningstypen.

  4. Anläggningar, Undermätare och Fristående visas genom ett värde i formatet 0->1, vilket indikerar att en ny anläggning kommer att aktiveras. Existerande inställningar påverkas inte och tas inte bort från redan aktiva anläggningar.

  5. Kopplad larmregel till användningstypen.

  6. Klicka på "Spara inställningar för x användningstyper" om allt stämmer och du vill aktivera larm för de anläggningar du valt.

När inställningarna är sparade stängs pop-up rutan och tabellen över organisationsområden uppdateras direkt med nya siffror över hur många anläggningar som kontrolleras.

Konfiguration Avläsningslarm

Avläsningslarm ska upptäcka om avläsningar saknas för mätare i systemet inom en viss kontrollperiod.

Aktivera Avläsningslarm på mätare

AdminPanelForbrukningslarm9

  1. Välj fliken avläsningslarm under Larminställningar i adminpanelen.

  2. Ange frekvens för kontroll av avläsningslarm, om det ska vara månad, dygn eller både månad och dygn. Valen du gör här påverkar alla mätare som har aktiva avläsningslarm. Det påverkar vilka val som är möjliga att göra vid installation eller uppdatering av nya avläsningslarmlarm, om du väljer att inaktivera både månad och dygn kommer alla avläsningslarm på mätare att inaktiveras.

  3. Ange vilket datum i månaden som månadsavläsningarna ska kontrolleras. Det är bra att sätta ett datum när du vet att månadens avläsningar bör vara inlästa och finnas i systemet. På de datum du väljer kommer det ske en kontroll om det finns någon avläsning gjord för innevarande period fram till valt datum. Saknas avläsning under den perioden kommer det skapas en larmhändelse.

  4. Fördröjning mellan varje aktivering av dygnslarm betyder att systemet har en kontrollperiod på x antal dagar för att systemet ska hinna registrera avläsningarna innan larm skapas. Om du exempelvis sätter 3 dagar och kontrollen körs 2025-03-05 kommer avläsningar för 2025-03-02 att kontrolleras.

  5. Välj i dropdown på vilken nivå i systemet du vill installera eller uppdatera avläsningslarm.

  6. Alla organisationsområden som finns under vald nivå visas i tabellen. Du kan filtrera på organisationsområde.

  7. Antal mätare som kontrolleras visar hur många mätare som redan har avläsningslarm som är kopplade till mätaren och är aktiva.

  8. Antal mätare som inte kontrolleras visar hur många mätare som inte har något avläsningslarm kopplat till sig.

  9. Aktivera larminställningar, här klickar du på "Välj organisationsområde" för det område du vill installera eller uppdatera avläsningslarm för.

När du valt vilket organisationsområde du vill installera eller uppdatera larm för klickar du på den raden. Ett pop-up fönster visas där du får välja vilka fastigheter du vill aktivera larmregler på.

AdminPanelForbrukningslarm9

  1. Klicka i checkboxarna för att välja fastighet. Vill du markera alla fastigheter bockar du i rutan bredvid "Fastighet" högst upp.

  2. Du kan välja att filtrera listan utifrån fastigheternas namn genom att klicka på filtreringsikonen.

  3. Längst ned i höger hörn visas hur många fastigheter som finns i listan. Den siffran symboliserar alla fastigheter i listan, inte endast valda.

  4. Anläggningar, Undermätare och Fristående visas genom ett värde i formatet 0/1, vilket indikerar att 0 av 1 anläggning är aktiv. Existerande inställningar påverkas inte och tas inte bort från redan aktiva anläggningar.

  5. Via soptunnan kan du ta bort aktiva larmregler för den fastigheten, till exempel om du inte vill att det ska larma mer eller om du vill skapa nya larmregler på anläggningarna.

  6. Visa endast fastigheter utan aktiverade larmregler innebär att du kan välja om du bara vill se fastigheter som inte har några avläsningslarm aktiverade eller om du vill se alla fastigheter oavsett redan aktiva larm eller inte.

  7. Knappen för att ta sig vidare till val av Larmregler och Larmmottagare "Gå vidare med x fastigheter" visar det antal fastigheter du har markerat i listan.

När du kommer till steg två får du välja vilka anläggningstyper som ska aktiveras, vilken larmnivå som önskas, typ av mätare som ska aktiveras samt larmmottagare.

AdminPanelForbrukningslarm10

  1. Välj vilka anläggningstyper som ska aktiveras, anläggningar, undermätare och/eller fristående undermätare.

  2. Välj vilken larmnivå respektive anläggningstyp ska ha. Läs mer om vad varje larmnivå står för här.

  3. Välj vilka typer av mätare du vill aktivera, manuellt avlästa mätare och/eller fjärravlästa mätare. Vad som avgör om det är en fjärravläst eller en manuellt avläst mätare beror på vilken inställning mätaren har, du ser detta under basuppgifter på mätaren.

  4. Larmmottagare visar hur många larmmottagare som kommer läggas till på larmet/larmen för mätare.

  5. Automatiska larmmottagare visas som inaktiv eller aktiv. Är den aktiv kommer användaren som är satt som avläsare på mätaren bli mottagare på larmet/larmen.

  6. Klicka på "Nästa" för att komma vidare till sista steget i konfigurationen.

Sista steget är "Kontrollera och aktivera", här får du kontrollera att dina val stämmer innan du slutligen väljer att Spara inställningarna och aktivera larmen på valda mätare.

AdminPanelForbrukningslarm10

  1. En sammanställning av valda inställningar visas. Vilka larmnivåer du valt per anläggningstyp. Info om manuella och fjärravlästa mätare är aktiva/inaktiva, antal larmmottagare samt om "Automatiska Larmmottagare" är aktivt.

  2. Valda fastigheter med antal underliggande anläggningar listas i tabellen för att ge en tydlig överblick.

  3. Anläggningar, Undermätare och Fristående visas genom ett värde i formatet 0->1, vilket indikerar att en ny anläggning kommer att aktiveras. Existerande inställningar påverkas inte och tas inte bort från redan aktiva anläggningar.

  4. Klicka på "Spara inställningar för x fastigheter" om allt stämmer och du vill aktivera larm för de fastigheter du valt.

När inställningarna är sparade stängs pop-up rutan och tabellen över organisationsområden uppdateras direkt med nya siffror över hur många mätare som kontrolleras.

Konfiguration Läckagelarm

Aktivera läckagelarm på mätare

AdminPanelForbrukningslarm11

  1. Välj fliken Läckagelarm under Larminställningar.

  2. Välj att aktivera eller inaktivera läckagelarm. Valet du gör här påverkar alla mätare som har aktiva läckagelarm. Väljer du exempelvis att inaktivera läckagelarm kommer alla läckagelarm i hela systemet att inaktiveras.

  3. Välj i dropdown på vilken nivå i systemet du vill installera eller uppdatera läckagelarm.

  4. Alla organisationsområden som finns under vald nivå visas i tabellen. Du kan filtrera på organisationsområde.

  5. Antal mätare som kontrolleras visar hur många mätare som redan har läckagelarm som är kopplade till mätaren och är aktiva.

  6. Antal mätare som inte kontrolleras visar hur många mätare som inte har något läckagelarm kopplat till sig.

  7. Aktivera larminställningar, här klickar du på "Välj organisationsområde" för de område du vill installera eller uppdatera läckagelarm för.

När du valt vilket organisationsområde du vill installera eller uppdatera läckagelarm för klickar du på den raden. Ett pop-up fönster visas där du får välja vilka fastigheter du vill aktivera larmregler på.

AdminPanelForbrukningslarm12

  1. Klicka i checkboxarna för att välja fastighet. Vill du markera alla fastigheter bockar du i rutan bredvid "Fastighet" högst upp.

  2. Du kan välja att filtrera listan utifrån fastigheternas namn genom att klicka på filtreringsikonen.

  3. Längst ned i höger hörn visas hur många fastigheter som finns i listan. Den siffran symboliserar alla fastigheter i listan inte endast valda.

  4. Anläggningar, Undermätare och Fristående visas genom ett värde i formatet 0/1, vilket indikerar att 0 av 1 anläggning är aktiv. Existerande inställningar påverkas inte och tas inte bort från redan aktiva anläggningar.

  5. Via soptunnan kan du ta bort aktiva larmregler på anläggningarna för den fastigheten, till exempel om du inte vill att det ska larma mer eller om du vill skapa nya larmregler på fastigheten.

  6. Visa endast fastigheter utan aktiverade larmregler innebär att du kan välja om du bara vill se fastigheter som inte har några läckagelarm aktiverade eller om du vill se alla fastigheter oavsett redan aktiva larm eller inte.

  7. Knappen för att ta sig vidare till val av Larmregler och Larmmottagare "Gå vidare med x fastigheter" visar det antal fastigheter du har markerat i listan.

När du kommer till steg två får du välja vilka anläggningstyper som ska aktiveras samt larmmottagare.

AdminPanelForbrukningslarm13

  1. Välj vilka anläggningstyper som ska aktiveras, anläggningar, undermätare och/eller fristående undermätare.

  2. Välj de användare från dropdown-listan som ska vara mottagare för larmet/larmen.

  3. Automatiska larmmottagare visas som inaktiv eller aktiv. Är den aktiv kommer användaren som är satt som avläsare på mätaren bli mottagare på larmet/larmen

  4. Klicka på "Nästa" för att komma vidare till sista steget i konfigurationen.

Sista steget är "Kontrollera och aktivera", här får du kontrollera att dina val stämmer innan du slutligen väljer att Spara inställningarna och aktivera larmen på valda mätare.

AdminPanelForbrukningslarm14

  1. En sammanställning av valda inställningar visas. Antal larmmottagare samt om "Automatiska Larmmottagare" är aktivt.

  2. Valda fastigheter med antal underliggande anläggningar listas i tabellen för att ge en tydlig överblick.

  3. Anläggningar, Undermätare och Fristående visas genom ett värde i formatet 0->1, vilket indikerar att en ny anläggning kommer att aktiveras. Existerande inställningar påverkas inte och tas inte bort från redan aktiva anläggningar.

  4. Klicka på "Spara inställningar för x fastigheter" om allt stämmer och du vill aktivera läckagelarm för de fastigheter du valt.

När inställningarna är sparade stängs pop-up rutan och tabellen över organisationsområden uppdateras direkt med nya siffror över hur många mätare som kontrolleras.

Support for search


Link to the source