Objektsanalys

Objektsanalysen ger en standardiserad och strukturerad vy som anpassas efter din roll och användarinställningar. Här visas basinformation och en översikt av energi- och resursdata för fastigheter, byggnader eller andra organisationsobjekt. Beroende på objekt och inställningar kan du få en tydlig bild av energiprestanda, effektsignaturer och relationer – allt anpassat till det markerade objektet.

Objektanalysen består av följande vyer:

  • Organsiationsobjekt - Översikt, basinformation och energiprestanda,
  • Fastighetsvy - Översikt, basinformation och energiprestanda och effektsignatur
  • Byggnadsy - Översikt, basinformation och Byggnadens energiprestanda i detalj samt effektsignaturer
  • Anläggningar - Översikt, basinformation , relationer, effektsignatur (Systemets relationskarta till andra mätpunkter eller virtuella fördelningar)
  • Mätare - Förbrukningsöversikt, med avläsningar, basinformation och relationer.

I översikten visas energi- och förbrukningsdata för fastigheter eller byggnader, beroende på dina inställningar, vilket ger en naturlig och tydlig uppdelning för enkel analys och uppföljning.

Funktionen är tillgänglig för alla nivåer – från koncernnivå ner till enskilda mätare – och det markerade objektet i fastighetsträdet avgör vilken data som visas. För att öppna analysen kan du välja Objektsanalys i menyn eller klicka på de tre prickarna till höger om valt objekt i fastighetsträdet och därefter välja "Visa objektsanalys".

Navigation Objetsanalys

Översikt BETA

Vi är stolta över att introducera vår helt nya systemfunktion – Översikt – i beta-version. Översikt är framtagen som en del av vårt nya standardkoncept och är ett kraftfullt verktyg för att samla och visualisera statistik för varje objekt i er fastighetsportfölj.

Vad är Översikt?

Översikt är designad för att ge er snabb och tydlig tillgång till grundläggande energidata för varje objekt, med fokus på:

  • Fastigheters och byggnaders energianvändning - Förbrukning, Kostnader och CO2-utsläpp. Tillgång till all mätning över fastigheter och byggnader.
  • Statistik - strukturerad och enhetlig presentation av data.
  • Best Practice - presentation enligt etablerade standarder för bästa möjliga analys.

Varför BETA version?

Översikt är ett nytt och vässat koncept för standardiserad uppföljning. Vi lanserar denna beta-version för att ni ska få möjlighet att använda, utvärdera och ge feedback på funktionaliteten. Vi fortsätter att vidareutveckla funktionen för att säkerställa att den möter era behov. Viktigt att känna till:

  • Inaktiva objekt: I vissa fall kan skillnader i förbrukning, jämfört med vyer och systemadministration, förekomma på grund av inaktiva objekt där anläggningar/mätare fortsatt varit aktiva. Detta är en del av det nuvarande beta-stadiet och något vi arbetar med att förbättra.
  • Standardiserad men flexibel: Fokus ligger på att erbjuda en enhetlig vy, men vi förstår att vissa specialanpassningar kan behövas i framtiden.
  • Fastighet eller byggnad: Ingen data på objekt över uppföljningsninvån (Fastighet eller Byggnad) presenteras i vyn. Nivån kan ställas in under användarinställningar och den aktuella nivån visas med en markering i sammanfattningen av antal i urvalet.

Översikten kan visa olika vyer beroende på vilken nivå som är markerad i trädet och vilka inställningar som anges i översikten. Inställningen för val av uppföljningsobjekt, som ställs in under användarinställningar, påverkar det som visas i översikten. Data grupperas på byggnads- eller fastighetsnivå beroende på val av inställning under uppföljningsnivå.

Rullande 12 månader

Den översta delen av översikten visar vilket objekt som är markerat i trädet och information om objektet. Om objektet är på byggnads-, fastighets- eller utrymmesnivå visas information om förbrukning, kostnad och miljö för de senaste 12 månaderna. För att avgöra vilka de senaste 12 månaderna är utgår översikten från vad som är inställt som periodslut i översiktens periodväljare.

Rullande 12

  1. Översikt är valt under Objektsanalys.
  2. Namn och nummer på valt objekt visas.
  3. Informationsruta om antal underliggande fastigheter, byggnader, hyresobjekt, anläggningar och solcellspaneler. Informationen i rutan kan variera utifrån vilken nivå som är markerad i trädet. Antal noder som visas under respektive kategori (Fastighet, Byggnad, Hyresobjekt, Anläggningar) räknas med om de är aktiva eller har varit aktiva någon gång under vald period.
  4. Snabbknapp till funktionen datatäckning.
  5. Menyval för vad vyn ska baseras på, Media, Kostnad eller CO2. Media visar total energi i den enhet den matas in i. Valet kostnad visar hur mycket energiförbrukningen eller vattenförbrukningen har kostat förutsatt att det finns en taxa uppsatt. Valet CO2 visar hur mycket koldioxid fastigheten, byggnaden eller anläggningen etcetera har genererat baserat på uppsatta emissioner.
  6. Inställning för att se faktisk eller normalårskorrigerad förbrukning/kostnad/CO2.
  7. Vid valet Media kommer översikten visa total förbrukning för varje media. Vid valet användning visas total förbrukning för varje användning som angetts på anläggningarna.
  8. Periodväljare för översikten. Slutdatum i periodväljaren styr från vilken månad informationsrutorna för rullande 12 månader slutar på. Är augusti 2024 valt kommer data som visas baseras på perioden september 2023 till och med augusti 2024. Informationsrutorna för rullande 12 tittar inte på vad som är valt i Periodstart.
  9. Uppdatera sidan.

Informationsruta för rullande 12

Info Rullande 12

  1. I vyn är valet Media, Faktisk förbrukning och Media valt. Då visas total faktisk förbrukning för varje media separat.
  2. Siffran visar total förbrukning de senaste 12 månaderna baserat på slutdatum i periodväljaren.
  3. Visar skillnaden jämfört med föregående 12-månadersperiod. Visas i det mätslag som är registrerat samt hur stor skillnaden är i procent.
  4. Genomsnittlig area under vald 12-månadersperiod. Hur den genomsnittliga arean räknas ut beror på hur ert system är uppsatt.

Nyckeltal och Area

I översikten finns möjlighet att välja en areatyp och en funktion för att slå på/av nyckeltal. Om nyckeltal aktiveras ska data divideras med arean av vald areatyp. Det finns inställningar som anger vilken data och vilken area som används och hur de kombineras för att få nyckeltalet.

Nyckeltalet baserat på vald area presenteras i informationsrutan för Rullande 12.

Nyckeltal

  1. Dropdown för val av Areatyp.
  2. Inställning för att slå på eller av Nyckeltal.
  3. Informationsrutan för rullande 12 ändrar presentation av data baserat på inställningar som är markerade för area och nyckeltal.

Tabeller och Diagram Översikt

Den nedre delen av översikten består av tabeller och diagram som presenteras utifrån valda inställningar. Beroende på vilken nivå i trädet som är markerad och i kombination med vilka inställningar som är valda kan vyn variera.

Tabell och Diagram

  1. Månadsdiagram, rubriken anger vilket media data har i diagrammet. Är användning valt istället för media i inställningen kommer rubriken visa typ av användning istället för media.
  2. Under rubriken visas vilket mätslag diagrammet baseras på. Finns det flera olika mätare under samma media som registrerar olika mätslag kan valet för vilket mätslag som ska visas ändras i dropdownen genom att du klickar på mätslaget.
  3. Varje stapel i diagrammet representerar ett specifikt år, finns data för tre år kommer tre staplar visas. Det sker en förändring i färg för staplarna på de månader som är kommande för att få en tydlig bild över vart vi befinner oss idag.
  4. Genom att klicka på "pilen" expanderas tabellen. På samma sätt kan den döljas igen.
  5. Tabellen visar total förbrukning/kostnad/CO2, ackumulerat värde och differensen i procent.
  6. Årsdiagram, visar total förbrukning/kostnad/CO2 per år. Diagrammet baseras på periodväljaren i översikten, den visar som standard fem år bakåt i tiden, om data finns, baserat på periodväljarens slutdatum.
  7. Exportera till Excel.
  8. Dropdown för val av areatyp.
  9. Periodväljare för översikt.

Användning - filtrering

Filtrering

Om objektet som är valt i trädet är på utrymmes-, fastighets- eller byggnadsnivå och valet Användning är valt i översikten kommer en dropdown för att filtrera på användning visas. Välj mellan följande alternativ:

  • Total användning – alla användningstyper.
  • Specifik användning - visar användning av fastighetsenergi, värme, komfortkyla eller varmvatten från de anläggningar som är kopplade till utrymmet.
  • Övrig användning – alla användningstyper utom de som finns under specifik användning.
  • Inköpt användning – Visar alla användningstyper utom Energiproduktion, Energiåtervinning och Energiproduktion sekundärsida.

Användning - Visa fördelning

För anläggning och mätare finns det möjlighet att visa fördelning. Har det skett en fördelning från anläggningen eller mätaren kommer det presenteras i diagrammet om valet att visa fördelning är på. Är inställningen visa fördelning av ser vi vad anläggningen eller mätaren har för förbrukning innan fördelning skett. Vid summering av förbrukning/kostnad/CO2 på högre nivåer i strukturen kommer fördelningen tas hänsyn till för att få en korrekt summering.

Fördelning

  1. Val för att slå på/av visa fördelning.
  2. Staplarna i diagrammet visar tydligt med den grå färgen den del av förbrukningen som fördelas från anläggningen. Inforuta visas med exakt antal kWh som fördelas och vad som kvarstår på anläggningen efter fördelning.
  3. Du ser även fördelning på samma vis i årsdiagrammet.

Mätaravläsningar

Nivån anläggning och mätare ser annorlunda ut mot övriga nivåer i översikten. Du kan på mätarnivå uppdatera, ta bort eller lägga till nya mätvärden. Här visas alla avläsningar som lagts in på mätaren och du kan lägga till, redigera eller ta bort avläsningar. I listan visas vem som lagt in avläsningen, när den är uppdaterad, titel på notering (om det finns en notering) och vilket jobb och källtyp som avläsningen kommit in via.

Mätaravläsningar

I listan över avläsningar finns möjlighet att se information om importen när avläsningen kommit in via en import, exportera avläsningarna till Excel och visa timvärden, om det finns för mätaren.

Editera/Skapa Mätaravläsningar

  1. Välj att visa timvärden.
  2. Klicka på plustecknet för att lägga till en avläsning.
  3. Ta bort markerade avläsningar.
  4. Ta bort alla avläsningar.
  5. Uppdatera listan med avläsningar.
  6. Exportera till Excel.
  7. Gå till importkällan som avläsningen finns med i om den kommit in via en import.
  8. Gå till en lista med alla importer som den här mätarens importid finns med i.
  9. Redigera avläsningen.
  10. Ta bort avläsningen på den här raden.

Lägg till en ny avläsning

För att lägga till en avläsning klickar du på plustecknet längst upp till höger i mätarlistan. Då öppnas en dialog där du får fylla i det datum när avläsningen gjorts och själva avläsningen. Du kan även markera om avläsningen är en beräknad avläsning. En beräknad avläsning visas som en rosa rad i listan över avläsningar. Klicka på uppdatera-knappen i översikten för att diagrammet ska uppdatera sig och visa dem nya avläsningarna.

Skapa Mätaravläsning

Basuppgifter

Om fliken basuppgifter är valt visas grundläggande information om valt objket i fastighetsträdet. Vilken information som finns under varje objekt kan skilja sig åt beroende på vilken nivå du valt i fastighetsträdet.

Utrymme/Organisationsobjekt

Basuppgifter utrymme

I bilden ovan visas vyn för basuppgifter på koncernnivå. Uppgifterna kan enkelt ändras och sparas om genom att skriva i respektive fält.

  • Beteckning - Utrymmets beteckning
  • Nummer - Utrymmets nummer
  • Mätaravläsare - Läs om de här inställningarna under Mätaravläsare.
  • Synkroniseringsnyckel - Används för att identifiera ett utrymme som synkroniseras från ett fastighetssystem.
  • Kommentar 1 - Fritext
  • Kommentar 2 - Fritext
  • Klimatort - Här väljer du den ort som ska användas vid beräkning av normalårskorrigerade värden. Egenskapen ärvs nedåt i strukturen.
  • Metod (för klimat) - Här visas vilken metod som används för normalårskorrigeringen.

Areor

Areor

I Momentum Energi summeras olika typer av areor uppåt i fastighetsstrukturen. Här definierar du utrymmets areor för att kunna följa upp energiåtgången. Om du anger en Total area kommer Uppvärmd area, Elförsörjd area och Vattenförsörjd area automatiskt att ges samma värde såvida man inte anger något annat. Det vill säga att om du inte anger någon uppvärmd area kommer programmet automatiskt räkna med att den uppvärmda arean har samma värde som Total arean.

  • Ärvs från total - visar om arean fått sitt värde från total area eller inte.
  • Egen area - är den area som är angiven på själva Utrymmet.
  • Underliggande area - är den area som utrymmen under den du visar objektsinformation för har.
  • Summa - är den egna arean plus den underliggande arean.

Areor redigeringsläge

För att lägga in eller uppdatera en area klickar du på Redigeringsläge. Där visas bara de areatyper som är inlagda på det här utrymmet. Här kan du genom plustecknet lägga till en ny area eller en ny period för en befintlig areatyp. För att redigera en area klickar du på pennan och för att ta bort på soptunnan.

Noteringar utrymmen

Läs om det här, Noteringar.

Fastighet

Basuppgifter

Basuppgifter Fastighet

Uppgifter som bara finns på fastighetsnivå

  • Fastighetbeteckning - Ange fastighetens beteckning

Avdragsgill moms

Avdragsgill moms

Här kan du ange om det finns avdragsgill moms och hur många procent som är avdragsgill. Du får också ange för vilken period det gäller och kan lägga till flera perioder om pocenten ändras.

Byggnad

Basuppgifter

Basuppgifter Byggnad

Uppgifter som bara finns på byggnadsnivå

  • Balanstemperatur graddagar - Om ni har SMHIs pluspaket kan ni här välja vilken balanstemperatur som ska användas för byggnaden om det är graddagar som används som metod för normalårskorrigering.
  • Typhus energiindex - Om ni har SMHIs pluspaket kan ni här välja vilket typhus som ska användas för byggnaden om det är energiindex som används som metod för normalårskorrigering.
  • BBR-version - Ange vilken BBR-version som gäller för byggnaden.
  • Eget schablonvärde för varmvatten (kWh/m2) - Ange ett eget schablonvärde för varmvatten. Värdet ska vara för ett helt år och i enheten kWh/m2 där arean är uppvärmd area (Atemp). Det här värdet påverkas ej av inställningar för byggnadstyp, varmvattenproduktionstyp eller snålspolande kranar.
  • Varmvattenproduktion, primär - Ange det primära media som används för varmvattenproduktion. Du kan också se årsverkningsgraden för varje media här.

Verksamheter i byggnaden

Verksamheter i byggnaden

Här anges vilka verksamheter som finns i byggnaden. Även hur stor del av byggnaden som används till vilken verksamhet ska anges för att primärenergi ska kunna räknas ut.

Du kan lägga till en ny nyttjandeperiod genom att klicka på plustecknet. För att redigera klickar du på pennan och för att ta bort på soptunnan.

Ny nyttjandeperiod

När en ny period läggs till anger du datum för perioden. Om du har en befintlig period redan kan du välja att kryssa i "Justera datum på befintliga perioder automatiskt" för att ändra den befintliga periodens slutdatum så det inte överlappar den nya periodens datum.

Ange vilken/vilka verksamheter som finns i byggnaden och hur stor del i procent av byggnaden som består av de verksamheterna/verksamheten. Summan av verksamheterna måste vara 100%.

Om byggnadens verksamhet medger ett högre uteluftsflöde kan du fylla i det här. Lokaler med utökade hygieniska skäl eller flerbostadshus där övervägande delen (>50% Atemp) innehåller lägenheter med en boarea om högst 35 m2 vardera får tillämpa ett tilläg till BBR-kraven baserat på Qmedel.

Anläggning

Nivån anläggning finns för att man ska kunna koppla t ex taxor till dem istället för direkt till en mätare. Mätare ersätts ibland och då skulle kopplingen till taxor osv behöva göras om. Själva mätarna ligger under anläggningen.

En anläggning definieras efter vilket media den är kopplad till. Det kan vara t ex el, fjärrvärme, vatten, fjärrkyla, gas, olja, pellets eller ved.

Basuppgifter

Basuppgifter Anläggning

  • Anläggningsnummer - Här anges ett eget nummer/id som blir det som visas i trädet i Momentum Energi.
  • Anläggnings-ID - Till exempel leverantörens identifikation.
  • Anläggningsnamn - Här kan ett namn på anläggningen anges.
  • Startdatum (fr.o.m) - Det datum när anläggningen startats. Datumet är från och med.
  • Slutdatum (fram till) - Slutdatum för anläggningen, sätts som standard till 2100-12-31 i systemet om inget annat angetts. Datumet är fram till.
  • Mätaravläsare - Läs om mätaravläsare längre ner under Gemensam information Mätaravläsare.
  • Anläggningstyp - Här visas vilken typ av anläggning det är. De olika typerna som finns är Anläggning, Födelare mha undermätare, Areafördelare, Procentfördelare, Underfördelare fristående (ej kopplad), Algorimtfördelare och Algoritmfördelare fristående (ej kopplad).
  • Kommentar - Fritextfält där du kan skriva en kommentar.
  • Ytterligare fält - Det finns ytterligare fyra fritextfält som man kan visa genom att klicka på "Visa ytterligare fält".

Nyttjas till-typ

För att på byggnads och fastighetsnivå kunna filtrera ut vad förbrukningen används till kan man ange nyttjas-till på en anläggning. Nyttjas till kan vara t ex Fastighetsel, Vatten, Värme, Kyla, Varmvatten.

För att ange en nyttjas till för anläggningen klickar du på plustecknet till höger och fyller i vilket mätslag du vill koppla nyttjas till mot, datum och den Nyttjas till-kod som ska användas.

Nyttjas till-typ

Klimatoberoende energi

För att normalårskorrigering av förbrukning ska bli korrekt måste man först räkna bort den energi som är klimatoberoende, till exempel varmvatten. Om det inte finns separat mätning på den energi som går till varmvatten kan man här ange hur stor del av förbrukningen som går till klimatoberoende energi. Den klimatoberoende energin ska anges i mediets enhet per dygn, så för el blir det kWh, fjärrvärme MWh och så vidare.

Momentum Energi kan automatiskt räkna ut den klimatoberoende energin genom att ta ett snitt av förbrukningen under två valfria sommarmånader och fördela denna jämnt över året.

Om ni vill ha den automatiska beräkningen behöver ni kontakta Momentum för att aktivera den.

Under Automatiseringsinställningar kan du ställa in om den automatiska fördelningen för den här anläggningen ska ske enligt andra inställningar än de som ställts in på företagsnivå.

Vid fördelning kan man välja

  • Från företagsinställningar - Använder samma inställningar som de som är inställda för hela företaget.
  • Ingen fördelning - Inga klimatoberoende andelar skapas automatiskt.
  • Fördela saknade värden - Fördelar ut värden de år det saknas klimatoberoende andelar.
  • Fördela alla värden - Klimatoberoende andelar räknas ut oavsett om det redan finns inlagda värden eller inte.

Det rekommenderade för företagsinställningar är "Fördela alla värden".

När det gäller månaderna kan du här ställa in om det är andra månader än de som ställts in under företagsinställningar som ska användas för att räkna ut den klimatoberoende andelen. Månaderna som ska användas är de varmaste, vanligast är att man har juni och juli eller juli och augusti. Gäller det en verksamhet som är stängd under sommaren (skolor t ex) kanske man vill använda andra månader.

Klimatoberoende energi

Noteringar anläggningar

Läs om det under, Gemensam infomation/Noteringar.

Relationer

Med denna funktion kan du enkelt visualisera och kontrollera storlek och andelar i din mätkedja av både fysiska och virtuella mätare. Genom att använda Anläggningsrelationer får du en klar och tydlig översikt över kopplingarna i dina energisystem och för dina virtuella mätare med deras ingående mätpunkter. Dessutom erbjuder funktionen en pedagogisk mätkarta som presenterar energimängden som tillfaller varje komponent i ditt kopplade system.

Anläggningsrelationer ger dig en fördjupad förståelse för din energiförbrukning och effektivitet, vilket möjliggör optimering av ditt energisystem. Genom att visualisera och kontrollera storlek och andelar i mätkedjan kan du fatta välgrundade beslut baserade på insikter från din energidata.

För att komma till anläggningsrelationerna går du in på objektsinformation för en anläggning och klickar på "Relationer". Relationer

Här visas anläggningars relationer mellan varandra och hur fördelningarna mellan dem ser ut. Det visas ingående och utgående mängder och man kan se när det blivit en överfördelning.

Du kan själv välja vilken månad som ska visas i diagrammet genom att ställa in det i periodväljaren.

Periodväljare

Den aktiva anläggningen har en större punkt och information om den visas i "Information om vald nod". Där visas också media in och media ut för den aktuella perioden, vilket visar hur mycket användning som kommer in till anläggningen och hur mycket som fördelas ut från den.

Information om vald nod

Om den valda noden är en algoritm visas även algoritmens formel och vad varje anläggning som ingår i algoritmen har för värde den aktuella perioden. På samma sätt visas information om area- och procentfördelare.

Information om algoritm

För att se information om de övriga anläggningarna i diagrammet kan du hålla markören över en anläggnings punkt, då visas information om anläggningen i en ruta. Genom att klicka på anläggningen i diagrammet visas en knapp som tar dig till den valda anläggningen.

Knapp för att gå till annnan anläggning

Varje nod får en färgmarkering efter vad de har för användning. I teckenförklaringen kan du se vad färgerna betyder.

Teckenförklaring

Tjockleken på linjerna mellan anläggningarna visar hur stor andel av den ovanliggande anläggningen som går till de underliggande anläggningarna. Relationerna går att sortera efter Storlek, Användning och Tydliga linjer.

  • Storlek - här sorteras undermätarna efter hur stor andel av huvudmätaren de tar.
  • Användning- här sorteras anläggningarna efter användningstyp.
  • Tydliga linjer - sorterar relationsträdet för att göra det så läsbart som möjligt. Det kan vara användbart vid komplexa relationer.

I förbrukningsdiagrammet längst ner på sidan visas den valda anläggningens förbrukning för varje dygn i månaden och hur stor del av den som fördelas till andra anläggningar.

Förbrukningsdiagram

Mätare

Basuppgifter

Längst upp på basuppgifterna för en mätare visas vilket media mätaren har och om den är avläst under den senast förväntade perioden eller inte.

Basuppgifter mätare

  • Mätarnummer - Här anges ett eget nummer/id som blir det som visas i trädet i Momentum Energi.
  • Mätarnamn - Här kan ett namn på mätaren anges.
  • Startdatum (fr.o.m) - Det datum mätaren startats. Datumet är från och med.
  • Slutdatum (fram till) - Slutdatum för mätaren, sätts som standard till 2100-12-31 i systemet om inget annat angetts. Datumet är fram till.
  • Mätarkonstant - En faktor som används för att multiplicera förbrukningen med för att få förbrukningen i rätt enhet.
  • Antal decimaler - Ange hur många decimaler som ska visas i avläsningarna.
  • Mätaravläsare - Läs om mätaravläsare längre ner under Gemensam information Objektsinformation/Gemensam infomation/Mätaravläsare
  • Kommentar - Fritextfält
  • Placering - Här kan du ange information om mätarens placering.
  • Import-ID - Kan användas när avläsningarna läggs in via en impport.
  • Mätarfält 2-10 - Fritextfält för valfri information. Ledtexterna för de här fälten går att ändra i Systemadministration.
  • Visa ytterligare fält - Används för att visa de mätarfält som är dolda.
  • Mätartyp - Ange vilken typ av mätare det är
    • Mätarställning - Är standardinställning på mätaren, då läggs avläsningarna in som mätarställningar.
    • Förbrukning - Används om avläsningarna som läggs in anger vilken förbrukning en mätare haft under perioden.
    • Medelvärde - Används när man vill se medelvärdet av ett antal avläsningar, t ex för temperaturmätare.
    • Minusvärden - Används för att ta bort energi i systemet, framförallt vid försäljning av energi. Kan kombineras med mätarställning, förbrukning eller medelvärde.
    • Baklänges - Används för att ange en mätarställning som går baklänges. Kan bara användas på mätarställningsmätare.
    • Tillåt negativa värden - Används om du vill tillåta att förbrukningen blir negativ.
  • Avläsningssätt - Här kan man ange om avläsningarna importeras (fjärravläst) eller registreras manuellt.
  • Avläsningsintervall - Ange med vilket intervall mätaren ska läsas av. Det som anges här styr även indikationen på om mätaren är avläst under senast förväntade perioden eller inte. Om mätaren ska läsas av vissa månader ställer du in det under avläsningsmånader. Vilka månader som kryssas i här styr när mätaren komer med i avläsningsunderlaget. Om en mätare ska läsas av i januari läses den vanligtvis av i slutet av januari eller i början av februari. Brytdatum för avläsningsperioden går att ställa in i Systemadministration men är som standard satt till 15:e. Om en mätare ska läsas i januari och den 15:e är inställd som brytdatum betyder det att mätaren kommer att visas i Månadsrapporteringen mellan den 15:e januari och den 14:e februari. Den kommer alltså inte att komma med i Avläsningsunderlaget efter den 14 februari.

Noteringar mätare

Läs om det under, Gemensam infomation/Noteringar.

Gemensam information

Mätaravläsare

Här anges den avläsare som ska läsa av mätarna under det här objektet. Mätaravläsare ärvs nedåt i strukturen, den nedersta nivån på vilken avläsare är kopplad är den som gäller. Det betyder att om man kopplat t.ex. Anna Andersson som avläsare på fastighetsnivå, men Johan Johansson på mätarnivå, så är det Johan Johansson som kommer att få mätaren i sitt avläsningsunderlag. Observera att man endast kan välja de personer som fått egenskapen Avläsare satt på sin användare. Användaren behöver också ha utrymmesbehörighet till det valda utrymmet för att kunna sättas som mätaravläsare.

Noteringar

Noteringar

En notering kan läggas in på olika nivåer i systemet. När du står på ett utrymme/anläggning/mätare kan du välja om du vill se bara de noteringar som är inlagda på just den nivån (Aktuell nivå) eller om du även vill se alla noteringar från underliggande nivåer (Underliggande).

På en notering kan man ange om den ska vara publicerad för en viss period. Det innebär att noteringen kommer visas i de automatgenererade rapporterna där det är valt att visa noteringar. Här i listan över noteringar kan du välja att visa bara publicerade noteringar eller alla.

Du kan också välja om du vill se bara de noteringar du själv skapat eller om du vill se alla noteringar.

För att läsa hela innehållet i en notering klickar du på den första ikonen på raden för noteringen. Ikon titta på notering

Ny notering

Ny Notering

För att skapa en ny notering klickar du på plustecknet och fyller i Titel, Innehåll och Datum om noteringen ska vara publicerad, annars lämnas datum tomt.

Support for search


Link to the source