Skip to content

Image

Momentum Fastighet

Version 5.20.1, 2024-02

Nyheter

CRM

  • Förbättra och effektivisera ärendehanteringen med vår nya funktion för tvåvägskommunikation på order och objektbeställning. Nu kan du enkelt interagera med kunder och leverantörer direkt från Fastighet i dessa processer, vilket ökar transparensen och samlar all information på ett och samma ställe. Detta har varit ett populärt förslag i Momentum Ideas. Läs mer om hur ni kommer igång i artikeln "Konfiguration CRM-ärende" på Momentum kontakt.


  • Nya inställningar på order och objektbeställning styr om ärenden listas på Mina sidor i Mina ärenden. Nu kan även felanmälan ligga valbar i snabbfunktionen ”Kontakta oss” på Mina sidor.


  • I kommunikation på både allmänt ärende, order och objektbeställning listas nu valbara mottagare. Svar anges inte längre som interna eller externa, istället väljs mottagare och dessa notifieras och ser svaret. Mottagare listas med hänsyn till en ny inställning på personer i Fastighet. I samband med utrullning har den nya inställningen satts på alla i er miljö som har behörighet att hantera kommunikation.


  • Taggar för kund och leverantör visas i kommunikationsöversikten i Fastighet och Fastighet Mobil för att enkelt urskilja vilka svar som visas för vilka. Att interna användare såsom handläggare och beställare är med ses som normalläge, de genererar ingen tagg.


  • Nu hämtas relaterat bolag för att visa avsändare på Mina sidor. Detta har gjorts eftersom det nu kan vara olika bolag i form av leverantörer som är med i kommunikationen.


  • Nu går det att ta bort och ändra svar i kommunikation. Med rollen Funktion: PM - Ärende kommunikation - Hantera kan egna svar ändras, med administrera-rollen kan du även ändra andras svar.


Hyresadministration

  • Efter att ha blivit ett av de mest populära förslagen i Momentum Ideas, har vi nu infört möjlighet att koppla dokument på en faktura. Dokument av typen Fakturabilaga som läggs till under Dokument på fakturor exporteras till PDF i körningen “Utskick tryckeri” och konfigureras genom att aktivera den nya inställningen “Hantera bilagor” på distributören i aviseringsinställningarna. Samma inställning aktiverar ytterligare ett nytt värde i utskicksfilen som avser typ av utskick. Observera att denna funktion inte ska aktiveras innan man fått klartecken från den utskickspartner man använder sig av.


  • Ett nytt koncept för kompilerade tabeller nyttjas nu för avtalsversion och avtalsöversikten. En kompilerad tabell är förberedd och optimerad för att möjliggöra snabb åtkomst och effektiv manipulation av data. Den nya tekniken kommer successivt att ersätta äldre hantering i fler delar av systemet.


  • Rapporterna avstämningsunderlag och saldoavstämning har byggts om. I de nya rapporterna avgörs vad som är förskottsbetalningar enligt en förbättrad logik som tar hänsyn till reskontrans skapat datum. De gamla rapporterna har markerats som utgående för att på sikt ersättas fullt ut av de nya rapporterna.


  • I prisdelsdialogen visas nu en ikon med tooltip vid avimeddelanden som är skapade från en körning. Detta för att informera om att en manuell förändring av texten även påverkar eventuella andra prisdelar med samma avimeddelande.


  • Avstämningsunderlag: Tydligare varningstext om att man ska gruppera på avstämningstyp för att inte visa detaljrader, trots att det går att söka utan gruppering.


  • På en prisdel går det nu att lägga till ett pris som börjar gälla efter att prisdelen slutat gälla. Detta pris kommer dock inte att slå igenom om man inte ändrar t.o.m.-datum på prisdelen så att den blir gällande.


  • Logiken för nodstatustypflaggan “Valbart vid nytt avtal” har ändrats så att värdet “Nej” nu betyder att hyresobjektet är avslaget och inte kan väljas vid nytt avtal.


  • Negativa betalningar i P27 filer läses nu in i Fastighet och hamnar på oplacerat.


  • I importen från Twoday Insikt Hyra (tidigare Trimma) är det nu tillagt en kontroll på att det inte ska vara möjligt att importera samma prisdel mer än en gång på samma datum.


Teknisk förvaltning

  • En översiktsflik har lagts till för åtgärdstyper under inställningar, underhåll, åtgärdstyp. I fliken visas styrning och nodklasskopplingar. Resulterande kostnad och intervall presenteras för samtliga nodklasser där någon styrning finns upplagd. Även nodklassfliken på åtgärdstyp har utökats för att kunna öppna dialog för konfiguration på nodklass. All styrning knuten till en åtgärd, både med och utan nodklasskoppling visas på styrningsfliken. Ej tillgänglig på REPAB-åtgärder.


  • Avslutadflaggan på åtgärdsrader ersätts med datum. Logik har gjorts om så att definitionen av avslutad är när datumet har passerats i stället för som tidigare när det fanns ett datum. Ändringar berör underhållssökning, underhållserbjudande, masshantering av underhåll samt underhållsfliken. Sökningen för underhåll har adderat ingen i grundurvalet så att filtret inte automatiskt väljer bort ev. åtgärder som lagts direkt på noden. Avslutad har lagts med som möjlig kolumn att välja i de griddar som visar denna förändring.


  • I dialogen för Avrapportera order har det lagts till ytterligare uppgifter. Nu finns det möjlighet att styra utrymme, mängd och egen mängd, prioritet, kostnad och kostnadsfaktor, eget intervall samt noteringar. Dialogen försöker också matcha orderraden med en underhållsrad och förifyller i sådana fall vissa uppgifter från underhållsraden. Om avrapportering görs med en åtgärd som inte skapar ny nod så inaktiveras fält för installation och garanti.


  • Under Inställningar -> System -> Inställning finns en inställning som styr om listade alternativ i avrapportering ska ta hänsyn till användning Underhåll eller inte. Nu kontrolleras användning även på utrymme, utrustning och komponent om inställningen är på. Tidigare gällde inställningen endast för åtgärd.


  • Mängd och Enhet visas i underhållsfliken och sök underhåll oavsett om åtgärden har enhetspris eller inte.


  • Masshantering av underhåll kopierar nu över fler fält kopplade till utrymme, utrustning och komponent samt åtgärd. Förändrad funktionalitet baseras på ett antal populära förslag i Momentum Ideas. Det är nu möjligt att klicka på en förslagsrad för att redigera fält inom utrymme, utrustning och komponent samt åtgärd. Vissa av fälten går även att förändra på samtliga förslagsrader med tillhörande knapp "Ändra alla". Genom att tömma valda fält avgörs huruvida uppgifter ska kopieras överhuvudtaget.


  • En ny kolumn har lagts till i masshanteringskörningen för att visa om en rad är kopierad eller nyskapad.


  • I Masshantering av underhåll sker nu en bättre matchning mellan befintliga och nya uppgifter så att det inte skapas upp nya noder.


  • För ronderingsscheman har det i gränssnittet förtydligats att det endast finns stöd för en schemarad.


  • Fliken nycklar på kund visar nu endast nycklar för relaterade avtal som är inne eller som har lånats ut till kunden.


  • Det finns en ny kolumn i nyckelflikarna som visar vem nyckeln är utlämnad till.



Fastighet Mobil:


  • Stöd för att underhåll med enhetspris antingen följer mängd från nod eller har egen mängd.


  • Stöd för eget intervall när inget planerad datum finns.


  • Nya fält i underhåll läggs till i avrapporteringen. Det gäller fälten mängd, egen mängd, prioritet, kostnad och kostnadsfaktor samt eget intervall.


Uthyrning

  • Enligt populärt förslag i Momentum Ideas finns nu stöd att återpublicera annonser automatiskt. Annonsen förlängs ett, per annonstyp, förkonfigurerat antal gånger om det inte finns några intressenter. Det här gäller för annonser som helt saknar intressenter och för annonser där alla intressenter tackat nej eller deras intresseanmälan avslutats av någon annan anledning. Detta gäller annonser skapade fr.o.m. version 5.20.1, befintliga äldre annonser påverkas ej av detta. Detta finns dokumenterat i artikeln "Konfiguration annons" på Momentum Kontakt.


  • Som ett ytterligare led i automatisering av Fastighet Uthyrning finns nu möjlighet att ett nytt urval med intressenter görs automatiskt om de intressenter som var med i det ursprungliga urvalet tackat nej eller deras intresseanmälan avslutats av någon annan anledning. Det här görs genom konfiguration i uthyrningsprocessen och ni kan läsa mer på Momentum Kontakt i artikeln ”Konfiguration process grundfunktionalitet”. Funktionen är brett efterfrågad men relaterad till bl.a. detta förslag i Momentum Ideas.


  • Nu finns det funktionalitet att sätta en tidsfrist för signering av avtal enligt detta förslag i Momentum Ideas. Om inte avtalet signeras i tid kan det enkelt tas bort och nästa kund på tur kan ges chans att signera. Eftersom det hanteras i uthyrningsprocessen går det även att skicka meddelanden till den sena kunden eller spärra den. Läs mer i artikeln "Konfiguration signering för avtalsutkast och uppsägning" på Momentum Kontakt.


  • Ny funktionalitet som ersätter och kompletterar ”ingårkoder” för att hantera information till annonsen. Detta görs nu genom objektegenskaper som ger helt nya möjligheter för er att presentera information och filtrera annonser på t.ex. hiss, balkong och tillgång till internet kopplat till annonsen. En objektegenskap kan vara flera olika typer av värden; "bit" (ja/nej), flervalsalternativ, datum, siffror och fritext som kan presenteras i annonsen med ikoner och även användas för filtrering av annonser. I releasen har vi skapat en handfull nya objektegenskaper som är förkonfigurerade att användas i annonser. Läs mer om hur objektegenskaper fungerar och hur ni kan arbeta med dem i artikeln "Konfiguration annons" på Momentum Kontakt. Funktionaliteten bygger på flera populära förslag i Momentum Ideas bl.a. detta.


  • För att förenkla bedömningen av intressenter går det nu att se information om den sökandes aktiva och kommande avtal på intresseanmälan och i sökandeprofilen.


  • Det är nu möjligt ändra texten som beskriver hur mycket HLU-rabatt en hyresgäst ska få. Standardtexten är "Den totala rabatten om du inte beställer något underhåll blir {{ startTag }}{{ amount }}{{ endTag }}." Där "StartTag" och "EndTag" är till för att lämna skapa <b> resp <b/> för att rabatten ska bli fetstilt.


  • Det finns ny funktionalitet för att hämta folkbokföringsadress via den integrerade kreditkontrollen. Detta kan göras automatiskt när ett avtalsutkast skapas eller med en knapptryckning på kundbilden i Fastighet. Folkbokföringsadressen nyttjas sedan för de avier som distribueras via brev där andra utdelningsadresser saknas. Huruvida adress ska hämtas vid avtalsskapande hanteras via en inställning på avtalstypen.


  • Nu går det att bestämma ordning på de olika typerna av annonstext. Ordningen bestäms i första hand genom annonsinformationens filtyp som lagrats i fastighetsstrukturen och i andra hand på ordningen från konfiguration av den ursprungliga filtypen.


Rättningar

Övrigt

  • Prestandaoptimeringar för betalningsplaner, betalningsföreläggande, betalning, avisering-översiktinfo och reskontrafliken.


  • Förbättrad hantering av konfigurationsfel i integrationen mot Office365. Agenten skapar inte längre larm utan stoppar bokningsförsöken. Ett meddelande har lagts till i ärendefliken på Min sida i Fastighet, meddelande dyker upp när konfigurationsfel förekommer.


  • Siffran bredvid 'Egenskaper' i inre navigatorn som indikerar antal egenskaper räknar inte längre med värden som är null. I sökfiltret för objektegenskaper räknas nu ospecificerade egenskaper som 'Har inte'.


  • Filtret för kundtyp tog med borttagna kundtyper. Nu filtrerar vi bort kundtyper som är borttagna i filtret.


  • Meddelandedialog på kund är nu modal och låser bakgrunden för att förhindra att x-fel förekommer om vyn ändrats innan dialogen sparas.


  • Kolumnen yta i 'Sök avtalsversion' är nu formaterad som siffror när sökningen exporteras till Excel.


  • Under system, säkerhet, konton har en sökknapp lagts till bredvid sökningen. Detta för att förhindra att fel resultat visas.


  • Externa leverantörer har inte längre möjlighet att visa rapporterna 'ÄrendeOrderRapport PM', 'Fritextbilaga PM' och 'Noteringar - Avtal PM' i Fastighet. Att leverantörer kunde se dessa rapporter hade med en gammal funktion att göra som inte längre finns.


  • Om en dialog behöver bli högre för att en dropdown ska få plats ska dialogen inte längre krympa när dropdown-listan komprimeras.


  • Relationer som visas i supersöken tittade tidigare enbart om t.o.m.-datum på kopplade avtal, objekt och kunder var mindre än dagens datum. Nu tittar vi i stället om t.o.m. är mindre eller lika med dagens datum.


  • Användning kopieras nu till ny avtalsversion i funktionerna separation, transport och lägg till kund på avtal.


  • Om nytt avtal kan skapas på ett objekt som har objektsstatus styrs nu enbart av 'Valbart vid nytt avtal'. 'Överför till uthyrningssystem' begränsar inte längre möjlighet att skapa nytt avtal.


  • Fastighetsägarna dokument väljer nu bankgironummer/plusgironummer från styrning på betalvägar för bolaget. Tidigare valdes första betalvägen för förmedlare.


  • Ändrad hantering i Fastighetsägarnas dokument för hur checkboxarna '9. Ändring av hyran' anges. Tidigare var 'i enlighet med bifogad indexklausul' låst och det gick att klicka i 'per den 1 januari varje år med' varpå den låsta kolumnen blev ej vald. Detta orsakade ett x-fel nästa gång ärendet öppnades.


  • När ett avtal transporterats och öppnats i Fastighetsägarnas editor försvann gjorda förändringar när avtalet sedan sparades. Ändringarna sparades med fel id vilket medförde att det skapades ett nytt ärende i utkast hos Fastighetsägarna varje gång man öppnade deras editor. Detta är nu korrigerat.


  • Korrigerat: I prisändringskörningar som ersatte minst ett pris kunde manuell borttagning av enstaka rader orsaka fel. Körningen missuppfattade vilka pris den inte ska ersätta och missade därför att ersätta något alls.


  • I prisändringskörningen avrundas nu pris till 2 decimaler.


  • Vi har lagt till validering när en avbetalningsplan skapas som kräver att gällande reskontrakonfiguration har en prisdeltyp vald för amortering. Vi har även förbättrat hantering av betalningars matchning mot referensnummer när det kommer betalningar på avbetalningsplaner.


  • Nu räknas även försenade avbetalningsplaner som aktiva på kundöversikten.


  • Åtgärdat att avbetalningsplaner kunde räkna fel på grundavins saldo om man gjort en betalning på avin efter att dess förfallodatum passerat men innan man skapat avbetalningsplanen.


  • Kontroll som gör att det bara går att fakturera från besiktning om både 'faktureras kund' är vald och om det finns ett belopp.


  • Förändring av bashyran uppdaterar nu också prisdelen 'bashyra indexbelopp'.


  • Åtgärdat att avgifter som placerats på avi vid aviseringskörning inte återställde sin placering om aviseringskörningen togs bort.


  • Retroaktiva avgifter ändrade användning när man sparade dem. Då retroaktiva avgifter sparas som engångsavgifter blev det fel om man sedan sparade om prisdelen när dess prisdeltyp inte var av användningstyp engångsavgift.


  • Korrigerat ett fel i inställningsdialogen för artikelpris där befintliga priser kunde skrivas över om man valde dem i tabellen innan man klickat på lägg till.


  • Vakanslistan tar nu med hyresobjekt även om de bara har koppling till ett trapphus eller våningsplan.


  • Betalningsplaceraren kunde räkna fel vid placering av betalningar där det fanns en avskrivning på under 100 kr. Vi har även lagt in kontroller så det inte längre går att skriva av mer än avins fulla belopp.


  • I reskontrajournalen fanns en begränsning (64 tecken) på hur många bolag som kunde vara med i filtret för bolag. Begränsningen har tagits bort.


  • Rättning för markering av bokföringsförskott. I förra versionen gick vi över till en ny logik för att avgöra vilka betalningar som är förskott. Den nya logiken kunde missas på betalningar vid automatisk flytt i samband med omavisering. Detta är nu åtgärdat.


  • Vakanshyra tar nu hänsyn till om avtalet var inställt att använda avtalspris


  • Åtgärdat att beloppet för ej draget autogiro kunde visa ett för högt belopp i avisering-dialogen.


  • Rättning av att uppsagda avtal som varit aktiva under hela det aktuella året inte kom med i HLU rabattkörningen.


  • Avrapportering av flera rader på objektbeställning med samma aviseras fr.o.m.-datum kunde skapa flera priser med samma datum på en prisdel. Nu ska förändringar summeras till ett pris per datumet.


  • Korrigerat problem med att det ibland skapades flera rader om man dubbelklickade på till exempel handlägg i Fastighet Mobil vid dålig uppkoppling.


  • Rättat en bugg där decimaltal avrundades fel i nodöversikten och inne i ändringsdialogen.


  • Rättat ett fel som gjorde att det inte togs hänsyn till styrningar som t.ex. giltighetstid på noteringstypen för allmänt ärende.


  • Avslutad person kan inte längre väljas som besiktningsperson. Om aktiv besiktningsperson avslutas kommer den fortfarande vara vald och synas i dropdown men med en annan text tills dess att en annan aktiv person har valts. Detta gäller för ärenden samt två dialoger kring sökande för uthyrning om sökande av någon anledning skulle avslutas.


  • Ärendepaket kunde skapas upp med felaktiga rader, detta är nu åtgärdat.


  • I vissa fall fick användare ett felmeddelande när nya ärenderader lades till om raden inte lyckades plocka upp restvärde. Vi har även gjort en rättning så att totalpris hämtas från inställningar till "Belopp faktura" på ärende om matchande åtgärdsrad saknas på objektet.


  • Kommunikation på allmänt ärende visades inte i Fastighet om inget fält angivits. Nu ska kommunikation visas oavsett om det finns data på fält eller inte.


  • Lägg till - knapp i ärenderad-deltagare dialogen är inte tillgänglig förrän dialogen laddat klart. Detta för att förhindra att aktörer läggs till felaktigt.


  • Masshantering av underhåll - Kopiera ifrån objekt med många utrymmen, utrustningar och komponenter kunde orsaka timeout. Gränsen för timeout har höjts.


  • Nu har man möjlighet att registrera personer under 16 år i en kö som tillåter det.


  • Sökning i "Sök uthyrningsstatistik" på uthyrningsplats ”Momentum Fastighet Standard” med ett fr.o.m-datum genererar inte längre ett felmeddelande.


  • Rättat att objekt syntes dubbelt i sök objekt om det fanns mer än en annons på objektet med ett avslutad-datum större än datumet man angivit för sökningen.


  • Förbrukning på Mina sidor kan nu visa förbrukning som kommer från fler än en mätare.


  • Rättat en felaktighet i hämtning av kreditrapport som förhindrade att rapporten visades korrekt.


  • Personer som skapas upp när en man loggar in med ett konto första gången (om man skapat kontot utan att koppla det till en aktör) får nu för- och efternamn korrekt tilldelat till sig.


  • Depositioner som skapas vid undertecknande av avtal kommer inte längre ha kunden som skrev under avtalet som vår referens. Denna kommer istället att lämnas tom. Inne på fakturafliken på min sida slås nu samtliga kunder som skapat faktura/deposition ihop i dropdown-listan under valet "Skapad av kund".


  • Kundinformation som visas på Mina Sidor kan numera ses på avtalets sista dag.


Behörighetsförändringar

Övrigt

  • Det går inte längre att ändra systemets standardroller. Detta för att vi ska kunna hänvisa till våra roller i dokumentation och best practice. Om man gjort ändringar på systemets fördefinierade roller så kommer en kopia av rollen skapas och alla tilldelade konton flyttas över till kopian. Den ordinarie rollen ändras så den stämmer överens med standard och förändringar förhindras.


  • Rättigheten kund.utforaÄndraAnmärkningskontroll har lagts till i rollen - Funktion: PM - Fakturering - Godkänn faktura då det behövs om folkbokföringsadress hämtas vid fakturering.


  • Funktionsrollen Funktion: Messaging - Skicka meddelande används nu för att kunna skicka om ett meddelande.


  • Funktionsrollen Funktion: PM - Notifiering - Hantera används nu för att styra om man ska se menyn Inställningar/Notifieringar. Tidigare var det funktionstollen Funktion: PM - Struktur - Administrera som styrde det.


  • Lade till behörighet att ändra ”ersätter” på nodklass till rättigheten Administrera struktur.


  • Det är nu möjligt att se ”Oplacerade betalningar” utan rättighet att flytta betalningar.


API nyheter

GraphQL

  • Det går nu att hämta aviseringmeddelanden via avisering i GraphQL (ledgerNotes -> messages)


  • AccountingPeriod.month är nu borttagen då sunset (2023-11-23) har passerat med sunset message: "Redundant, use Fom.Month".


  • Complexity cost för varje anrop går nu att se i resultatet under "extensions" -> "cost".


  • RequestStats: Lagt till month och quarters i products. Samt ändrat så att quarters returnerar alla quarters istället för nuvarande. Vi har även rättat fel där months exkluderade december.


  • Nytt fält tillagt under Actor och Customer: "Economy", som kan returnera totala skulden hos en kund.


  • Kundstatus (statusType) exponerad i Customer i GraphQL.


  • Planerad start (plannedStart) och planerad klar (plannedFinish) är tillgängliga för ärenden i GraphQL.


  • TimeAccountings har utökats med source ->sourceType/errandRow, som har koppling mot ärenderad och käll-typ.


  • Avrapporterat-datum exponerad på ärenderad i GraphQL (statusReported)


  • PricingsSync-query har inte använt rätt sortering vilket lett till att den inte har fungerat korrekt tidigare. Nu sorterar den efter Id, som tänkt. Denna rättning berör även default-sorteringen på Pricings-query.


Övrigt

  • Policy för Breaking Changes är nu uppdelad för respektive API.


  • API-dokumentationen har fått sig ett lyft med bl.a. en ny sökfunktion! Se här!


  • Här kan du läsa vad som utgår i vårt API.